القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار

الذهب يستعد لاكبر ارتفاع بعد تصريحات الرئيس الامريكي اشتري الذهب الان

 الارتفاع في ظل موجه الارتفاع الجنونيه لمؤشر الدولار الامريكي وتجاوز ال 105 نقاط خلال الفترات الاخيره عدد كبير جدا من المحللين والمضاربين والمستثمرين كانوا بيت وقعه انهيارات للذهب اسفل مستوى 1700 وصول 1680 في ظل موجه زي ما احنا بنقول ارتفاع مؤشر الدولار الامريكي و اقبال كبير جدا من المستثمرين على سندات.



الامريكيه لانها بتدور عليهم 4 على عكس الذهب اللي فضل فاقع او الرفض القاطع فتره من الزمن عند مستويات 1800 وبيتها لي مش حقق لهم اي اربع او على العكس من اربع كثير وبالتالي بدء الاقبال الشديد على الدولار والسندات المختلفه لكن الذهب يا قبل الخضوع لقوه الدولار الامريكي في الفتره الحاليه والذهب قبل انهيار في.

الذهب يستعد لاكبر ارتفاع بعد تصريحات الرئيس الامريكي اشتري الذهب الان


الدولار الامريكي الفائده ثلاث مرات حتى اللحظه وعلى وشكم يرفعها المره الرابعه رفعها المره الاولى ربع في الميه استجاب الذهب والخفاء وانخفض يعني بقوه رفعها للمره الثانيه ونصف في المئه استجاب الذهب والفضه اكثر رفعها للمره الثالثه اكثر من مره او قد المره الاولى والثانيه اللي 75.75 من مئه من مئه في المئه الان الذهب في المره دي.



لم يستجب كثيرا وكانت بعض الانخفاضات البسيطه في رد فعل ورجع مره ثانيه ارتفعا على كمان المستطيل كان عليها وبالتالي دال يدل على ان كثر تكرار التجربه بياتي بنتاج شيء انت رفعت المره الاولى انخفاض الذهب رفعت المره الثانيه انخفض الضخم رفعت المره الثالثه من خفضت الذهب او حتى لو انخفض كان في فريق بسيطه جدا يبقى انت منتظر المره الرابعه لما ترفعها من الذهب ايه يبقى اكيد الذهب في المره الرابعه بقى ما فيش حاجه لخفض.



في الاثاث يرتفع و ياتي بنتيجه عكسيه لان قولنا ان رفع الفائده المتكرر والمتابع من شانه انه يعمل ركود اقتصادي لانه بيمنع الشركات من انها تحل مشاكلها اللي عندها ازمه ماليه مش هيضايقك رجلان الافتراض عالي اللي عنده مثلا هيقفل سو حرام الفلوس عشان يحل المشكله برده مش هيقدر وفي نفس الوقت ايضا اللي عايزه توسع مش هيقدر ياخدك قروض لان الموضوع زي ما احنا بنقول الفوائد عالي هيحصل البط في النمو ركود اقتصادي بسبب الفائده المرتفع .

اسباب ارتفاع اسعار الذهب الان في مصر


  1. لكن بقى علشان يوضح الموضوع اكثر شفنا الرئيس الامريكي جو بايدن بيطلع ويعمل تغريد جديده ليه ويتوسل
  2. فيها طلب الرئيس الامريكي جو بايدن في تغريده عبر موقع تويتر في ظل ارتفاع قياسي لاسعار البنزين في
  3. الولايات المتحده الامريكيه وده كان زي ما احنا بنقول احد نتائج الطلاب طقم المبشره اللي هم بيرفعوا علشان
  4. الفائده ونزلوه اللي هو الارتفاع المتتالي والمتابعه في الاثار تعلقوا وكتبت تدوير على موقع تويتر في ظل ارتفاع قياسي لاسعار البنزين.



في الولايات المتحده الامريكيه خفض الاسعار فور وقال بيضاء في تغريده لثالثه الشركات اللي بتبيع محطات الوقود وبتحدد الاسعار في المضخه بسيطه هذا وقت حرب وخطر علمي واضاف الرئيس قيد ايضا في رساله ل شركات الطاقه الامريكيه تقوم بتخفيض السعر اللي بتفرجوا في المضخه ليعكس التكلفه اللي بتطلعها مقابل.



المنتج وفعلها الان وبسبب والتهم البيت الابيض روسيا من السبب في ارتفاع اسعار الوقود بسبب الحرب الروسيه الاوكرانيه واقترح بيضاء تعليق ضريبه فدراليه على الوقود لمده ثلاثه اشهر لتخفيف الاسعار وارتفاع سعر اللتر البنزين في الوقت المتحده الامريكيه 482 دولار في الاسابيع الاخيره يعني ممكن يدخلك.
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات